Takayama Japan - Reisverslag uit Tokio, Japan van Henk Welvering - WaarBenJij.nu Takayama Japan - Reisverslag uit Tokio, Japan van Henk Welvering - WaarBenJij.nu

Takayama Japan

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk

18 April 2015 | Japan, Tokio

Vrijdag 17 ,April; Tokyo ,weer, goed helder ca 20 gr.
Na om 10.00 uitgecheckt te hebben uit het Capsulehotel, eerst uitgebreid ons ontbijt genuttigd in een klein restaurantje in Tokyo.
Ontbijt erg Japans - uitgebreid. warm.- voedzaam, zijn we vertrokken naar het station Shinjuku om daar met onze J.R Pas onze reis per trein voort te zetten. Nieuwe reisdoel wordt Takayama op ca. 540 km van Tokyo gelegen. Vanaf het station Shinjuku naar station Tokyo en daar de Shinkansentrein Harajuku -genomen Deze supersnelle trein ( ook wel Bullettrein genoemd, is een zeer lange ,supermoderne trein , is erg comfortabel en erg snel. Om 12.25 uur vertrokken met gereserveerde zitplaatsen , via Nagano( waar Olym. winterspelen zijn gehouden ) naar Oostkust Japan , naar plaatsje Toyoma gereisd en vandaar met normale - stoptrein naar Takayama ( reisduurca 90 min).
Takayama is gelegen in the Northern Alps van Japan. Het reizen met deze supersnelle Bullettrein was op zich een bijzondere ervaring om mee te maken. Hoewel enorm snel ervaar je dit niet zo in de trein zelf, uitzicht vanuit de trein op de besneeuwde Northern Alps is mooi. De treinen hier rijden altijd stipt op tijd. Van enig vertraging is geen sprake. ( Kan NS een voorbeeld aan nemen.) Leuk is om te vervaren hoe de conducteur elke keer weer bij verlaten van treincompartiment zich even omdraait en uit respect naar de reizigers in de trein een licht buiging maakt. De treinen zijn als te verwachten weer superschoon. Ook de reguliere stoptrein wordt dopeindstation door schoonmaakploeg schoongemaakt alvorens de nieuwe reizigers mogen instappen.
Om ca 17.00 uur In Takayama in Hostel aangekomen. Het weer, bewolkt en koud ca 5 gr. Deze Hostel is een typisch Japans huis Onze kamers , vloeren bekleed met rieten maten , wanden uit lattenraster bekleed met witte doek- schuifdeuren. Het slapen gebeurd door middel van het leggen van een losse matras op de grond. daarna dekbedovertrek en dekens. Kamer wordt verwarmd met gevelkachel. Lijkt heel basic, doch het geheel doet heel gemoedelijk/gezellig aan en ik heb uitstekend geslapen.
Na in Takayama idem op zn Japans gegeten te hebben in klein restaurant in een met aparte met schuifdeuren afgescheiden ruimte en idem rieten matten- lage tafel , Het Japans eten doe je dus zittend op een matje ( zabuton kussen) Bas en ik hebben Sake , en lutwai groene thee gedronken , Het eten is zeer uitgebreid, miso soep rijst en vele vis of vleesgerechten. Het eten gebeurd met de stokjes ( deHashi) . en met dank aan Sita heb ik mij hierop kunnen voorbereiden. Het eten vind ik erg smaakvol , en hoewel het niet veel lijkt wordt je er goed vol van ,Ook het gebruik van de Hashi gaat mij steeds beter af.
Het communiceren in het Japans is erg moeilijk, maar de japanners zijn zeer vriendelijk en rustig en proberen je te begrijpen. Naast het moeilijk communiceren is ook de geschreven taal erg moeilijk te begrijpen. Daar de taal wordt geschreven in karakters en begrippen waardoor deze voor een buitenstaander vrijwel niet te lezen valt.
s, avonds weer vermoeid van het reizen weer vroeg in bed.

Zaterdag 18 april; Weer; helder weer, temperatuur ca 20 gr.
Na een traditioneel ontbijt in de Hostel te hebben genoten, zijn we naar het station gelopen om dar de bus richting de bergen te nemen om in de bergen een wandeling te maken en warmwaterbronnen zgn. Onsen te ervaren. Met de bus ( kosten ca 80 euro voor 3 pers.) zijn we in een uur, door een werkelijk prachtig , besneeuwd ,en hoog gelegen gebied met op diverse plaatsen nog ca 50 cm sneeuw langs de weg, gereden naar Fukuji Onsen. Daar aangekomen hebben we wat thee gedronken en is Lutwai de Hot Springs - Warmwaterbron- Onsen bij Fukui Onsen ingegaan . Bas en ik hebben een hiking tochtje in de bergen gedaan, prachtige uitzicht en door besneeuwde bergpaden gelopen. Om ca 16.00 uur weer terug bij de Fukuij Onsen en de bus weer terug naar Takayama genomen.
In Takayama het oude stadsgedeelte beken, oud, in tradiioneel opgetrokken huizen etc. Tempelcomplex en in bloei staande kersenbloesem( bomen) langs de rivier door Takayama bewonderd.
Werkelijk schitterend , veel foto, s weer vandaag genomen.
Na gegeten te hebben in een restaurantje in het centrum , om ca 19.00 uur terug in de Hostel. Na geskied te hebben met Grita. nu even tijd om de Blog - reisverslag - bij te werken.
Morgenvroeg gaan we na wederom traditioneel Japans ontbeten te hebben , nog een marktje in Takayma bezoeken om vandaar uit weer richting station te gaan om onze verdere reis door Japan te vervolgen per trein.
Onze volgende reisdoel is Kyoto alwaar we 4 overnachtingen in hotel hebben geboekt. Vanuit Kyoto zijn vele reisdoelen die we willen zien goed te bereiken, maar daarover in mijn volgende reisverslag meer.
Tot de volgende blog.

• 18 April 2015 - 19:30

Nienke:

Wat maak jij prachtige verslagen Henk. Aldoor weer genieten als ik het lees! En jullie maken ook hele volle dagen als ik dat zo lees. Wat allemaal prachtige indrukken! Geniet ervan!

• 18 April 2015 - 22:22

Peter En Frieda:

Lieve Henk,

Fijn dat de reis tot nu toe goed verloopt. Waar je nu bent is denken wij een wereld van verschil met het capsulehotel, de drukte van Tokyo en je surpriseparty. Dit is het Japan wat ons ook mooi lijkt om eens mee te maken. We zijn erg benieuwd naar je foto's.
    Wat heb je daar een temperatuurverschillen. Tot de volgende keer maar weer.

拝啓
    Peter en Frieda

• 19 April 2015 - 12:31

Marjon, Eduard En Ria:

Hoi Henk!

Wat neem je ons prachtig mee op je reis door Japan, geweldig leuk om te lezen en ook erg fijn dat het zo goed gaat en dat er zoveel moois te bewonderen is!
    Je bent nu al een week onderweg, de tijd vliegt, maar wellicht is dat in jouw perceptie anders met alles wat je ziet, meemaakt en doet.
    We blijven je op de voet volgen en wensen jullie nog veel mooie ervaringen...

Liefs van ons drietjes!

• 19 April 2015 - 12:35

Albert En Wies:

Nou,jullie hebben een vol programma zeg! Fijn om te lezen dat alles goed gaat.
    We kunnen ons voorstellen dat je vroeg op je "matje" kruipt 's avonds! Zoveel verschillende indrukken! Genieten maar!!