Himeji - Reisverslag uit Tokio, Japan van Henk Welvering - WaarBenJij.nu Himeji - Reisverslag uit Tokio, Japan van Henk Welvering - WaarBenJij.nu

Himeji

Blijf op de hoogte en volg Henk

24 April 2015 | Japan, Tokio

Donderdag 23 april, Weer droog mooi zonnig
Ben om 0.800 uur in ons hotel in Kyoto opgestaan en heb een heerlijke ochtendwandeling langs park en rivier gemaakt om 9.30 gezamenlijk vertrokken naar station Higashiayama, 2 x metro om met Shinkansen naar Osaka ( ca 65 km in ca 8 a 9 min). Vanuit Osaka met de metro naar Namba om van daaruit met de stpptrein naar Kyosan te reizen Het laatste stuk is erg steil , dit met tandradtrein gedaan hoogte ca 1000 m1 , in 5 min omhoog. De tocht duurde totaall zon,n 100 minuten , door practig landschap/ bergen. Bij station Kyosan het laatste stuk met de bus naar Mount Kyosan,gereden . Daar via kantoor Information getracht een overnachting te boeken voor een overnachting in een tempel. Het was erg druk in Mount Kyosan, doch we konden nog boeken in Tempel Hojoin in een zgn Shukubo (= Temple Lodging ) De laagste prijs hiervoor was 10.600 Yen ( ca 85 ,euro per nacht. We schrokken hier wel van, Doch we wilden, nu we hier waren deze ervaring toch meemaken. Duurste overnachting ca 20.000 Yen ( ca 160 euro).
In Kyosan zijn 117 Tempels warvan er 52 als Shubuko fungeren. De Tempels , alle prachtig gelegen in de natuur . doch met zeer eenvoudig , volgens japanse traditie ingerichte kamers ( zie ook eerder blog) .Wel hadden onze kamers grote schuifdeuren aan zichtzijde naar de prachtig aangelegde tuinen.
Voorzieningen in de tempels zijn erg sober, geen douchegelegenheid .koud water bij wasgelegenheden .Wel onsen (BAD/Doucheruimte ) doch allen middags vanaf 15,00 uur te gebruiken.
Mount Kyosan is met zijn vele tempels een bedevaartsplaats voor pelgrims geworden geworden Het is overdag dan ook erg druk met vele busladingen vol met pelgrimsgangers die in de straten wachten om in de tempels te kunnen bidden , zie foto,s, Pelgrims met witte gewaden met stok met belletjes en lampions. Door deze enorme toeloop is Mount KYosan wel erg commercieel geworden met vele souvenierswinkeltjes / restaurants . Dit heeft dan ook invloed op de prijzen . Ik vind dit erg jammer daar de geboden faciliteiten in de Trmpel erg sober zijn. en ik persoonlijk de prijzen voor een niet commercieel zaak zoals Tempels zouden moeten zijn, niet in verhouding staan met hetgeen je zou verwachten. Gezien prijs en, niet verkregen van de kloosterervaring, die je hier zou verwachten is een overnachting bij een Rioncan/ of Local Stay dan ook te prefereren boven deze Tempelervaring. Erg Jammer.
Daar Lutway wat ziekelijk was ( grieperig- koorts) en direct in bed kroop , zijn Bas en ik alleen op stap gegaan en hebben de Konpon Daito ( Great Pagoda)_ en diverse andere tempels op complex bezocht.Alle tempels prachtig in kleur en zer goed onderhouden .Ook hebben we de Okunoin bezocht , een lange pad van ca 2 km met aan weerszijden ca 200,00 gravestones en memoriam pagodes in natuurlijke omgeving met erg hoge , zeer oude cederbomen. erg mooi om dit in zo,n natuurlijke omgeving te zien . Via dorp weer terug naar de Tempel voor onze ons diner ( erg sober , ep vlgs japanse traditie geserveerd). Ondanks koude nacht toch redelijk geslapen.
Vrijdag; 24 April zeer mooi weer.
Om 0,6,15 wakker om op tijd te zijn voor eenvoudig- japans- ontbijt om 0.7.00 . geen douchegelegenheid en gewassen met koud water . Na ontbijt toch nog even onder de dekens gekropen. om ca 10.00 met de bus richting station en daarna weer dezelfde terugtocht naar Namba en Osaka. In Osaka net de Shinkansen gemist richting ons volgend reisdoel nl. Himeji . Dit ligt op treinroute Osaka - Okayama- Hiroshima . Op station ca 1 uur gewacht en hier wat gegeten.Lutwai nog steeds ziekelijk en in de trein(en) geslapen. om ca 15.00 uur in onze guesthouse in Himeij aangekomen. Ook dit is een erg basic onderkomen, gerund door twee man met een hippie stijl ingerichte Guesthouse , Hoewel erg Basic. wel alle voorzieningen en erg leuke mensen. prijs 3000 yen ( 24 euro) . Lutwai direkt in bed. Bas en ik wat eten voor Lutwai gehaald en zelf in Himeji wat gegeten, erg lekker , Nog bij donkere nacht, op aanraden eigenaar een hoge berg beklommen om van het mooie uitzicht en met name van het prachtig verlichte Himeij Castle. te kunnen Wij willen morgen dit bijzondere gebouwencompex , gelegen in prachtig met vestingmuren omringde park dan ook gaan bezoeken. Ook Himeij is anders dan verwacht toch weer een grote stad met hoge gebouwen en zeer lange , overdekte winkelgalerijen.
Na dit bezoek vertrekken wij weer per trein naar ons volgend reisdoel nl. Hiroshima ,op zo,n 300 km van Himeij gelegen .Met de Shinkansen- bullettrein- is dit ongeveer 1 uur reizen. Himeji, waar we nu dus verblijven ligt ca 1000 km van Tokyo verwijderd.
Tot zover weer mijn reisverslag aan een ieder de groeten en tot de volgende blog.

• 24 April 2015 - 18:24

Piet En Margriet:

Lieve Henk, wat weer een verhaal zeg, wij hopen dat je het niet erg vindt als we al die namen van die plaatsen, tempels gaan vergeten. Dat is niet op te brengen voor ons oudjes

• 24 April 2015 - 18:30

Piet En Margriet:

Hoi Henk, heb net een heel verhaal geschreven maar er komen maar een paar regeltjes te staan. Misschien zit er een foutje in het systeem maar de volgende keer maar beter.

• 24 April 2015 - 18:39

Nienke:

Wat weer een belevenissen en wat weer mooie reisverslagen! Jullie reizen heel wat af. Kijk al weer uit naar het volgende verslag. Geniet ervan!

• 25 April 2015 - 12:10

Peter En Frieda:

Lieve Henk,
    Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie puppy. Het reisverslag gelezen maar morgen gaan we op de computer de reis nog volgen. Daar is de zaterdag te druk voor bij ons. Je hebt weer van alles gezien. Wat jammer dat Lutwai ziek is geworden. Hopelijk steekt ze jou en Bas niet aan. Van harte beterschap voor Lutwai en tot volgende blog.

拝啓
    Peter en Friedal